Çene Ağrısı

Çene Ağrısı Nedir?

Çene Ağrısı, çene bölgesinde hissedilen ve zaman zaman konuşma, çiğneme, yutma gibi hareketleri zorlaştıran her türlü ağrıya denmektedir. Çene eklemi rahatsızlıklarında en çok görülen şikayetlerden biridir.

Şiddeti kişiden kişiye göre değişen bu çene ağrısı günlük hayatı olumsuz yönde etkilemekte ve hatta vücudun ihtiyaç duyduğu besin öğelerinin karşılanamamasına kadar varan büyük sorunlara yol açabilmektedir.

Ağrılar tek taraflı olabildiği gibi iki taraflı da görülebilmektedir. Farklı sebeplerle ortaya çıkan ağrıların, kısa sürelerde geçmediği ve artarak çoğaldığı durumlar söz konusu olduğunda bir an önce teşhis ve tedavinin başlaması gerekmektedir.

Çene Ağrı zamanla yeni semptomlar da eşlik edebilmekte ve bu durum, vakit kaybetmeden bir sağlık kuruluşuna başvurulmasının gerekliliğinin altını çizmektedir.

Farklı hastalıklara bağlı olarak farklı türleri gözlemlense de en çok ortaya çıkan temporomandibular semptomlar; bölgesel şişlikler, yüksek ateş, apse ve diş ağrısı, kulak ve baş bölgesinde ağrı, ağızda yanma hissi, acıya duyarlılık, eklem ve kas hassasiyeti, çenede hareket yeteneğinin azalması, çenenin kilitlenmesi, çenenin kasılması, çeneden ses gelmesi, baş dönmesi, uğultu ve çınlamadır.

Çene Ağrısı Neden Olur?

Vücudumuzda bir ağrı meydana geldiğinde, problemin ana kaynağı her zaman ağrı hissedilen bölge olmayabilir. Değişik nedenlere bağlı olarak gelişen ağrı ile öncelikle ağız ve diş sağlığı ile ilgili olmakla beraber kalp krizinin belirtilerinden bile sayılabilmektedir.

Akut nedenli ağrılar uykusuzluk, yorgunluk, stres, depresyon, vitamin ve mineral eksikliği gibi etkenlere bağlı olarak gelişmektedir.

En etkili olanı ve yaygın görüleni ise çene hareketinden sorumlu kas topluluğuna ve temporomandibular ekleme ilişkin sorunlardır.

Çene eklemi rahatsızlıkları; kemikleri bir arada tutan sert bağ dokusu, baş ve boyun kaslarının bir kısmı, yanak, dudak, dişler ve tükürük bezlerinden oluşan sistemleri etkilemektedir. Bu bozukluklara bağlı ağrılar, en çok 20 ila 45 yaş arasında ve doğurganlık çağındaki kadınlarda görülmektedir.

Çenede ağrı oluşumuna neden olan faktörler şu şekilde sıralanmaktadır;

• Travma ve yaralanmalar (çeneye darbe alma, diş gıcırdatma ve sıkma (bruksizm), diş kaybı, diş kırılması, çok uzun süren dental işlemler vb.)
  • Diş ve diş eti problemleri (çürük diş, apse gelişimi, diş dizilim bozuklukları vb.)
  • Doğumsal anatomik bozukluklar (diş çapraşıklıkları, alt ve üst çene geriliği/ileriliği, hatalı postür vb.)
  • Romatoid Artrit
  • Tiroid hastalıkları
  • Lyme hastalığı
  • Lupus hastalığı
  • Fibromiyalji
  • Multipl skleroz
  • Osteomiyelit
  • Tümör ve kistler
  • Uyku apne sendromu
  • Nöropatik ağrılar (Trigeminal nevralji, postherpetik nevralji vb.)
  • Vasküler ağrılar (kalp krizi vb.)
  • Gerilim tipi baş ağrıları
  • Migren ağrıları
  • Sinüzit
  • Diğer hastalıklar (kabakulak, tetanoz)
  • Tırnak yeme gibi parafonksiyonel davranışlar

Genellikle diş hekimliği alanına giren bir problem olan, duygusal stres ve psikolojik nedenlerden kaynaklı da olabilmekte ve multisipliner bir ekip çalışması gerektirmektedir.

Çene Ağrısı Nasıl Tedavi Edilir?

Geçici çözümlerin yanı sıra sağlık probleminin uzmanlar tarafından teşhis edilmesi ve hemen tedaviye başlanması, erken tanı açısından büyük önem arz etmektedir. Ağrı tedavisinin efektif olabilmesi için altta yatan hastalığın bulunması ve kontrol altına alınması gerekmektedir.

Tedavi planı ağrının sebebine göre değişkenlik göstermekle birlikte öncelikle hastanın tıbbi öyküsü (tanısı konmuş hastalıklar, kullanılan ilaçlar, alerji durumu vs.)  detaylı olarak alınmaktadır.

Gerekli bilgiler öğrenildikten sonra uzman diş hekimi tarafından fiziksel muayene (ağız ve çene kaslarının, boyun kemiğinin ve sinirlerin kontrol edilmesi vs.) yapılmaktadır. Muayene sonrası gerekirse kan tahlili istenip görüntüleme tekniklerine (panoramik röntgen, tomografi, MR vs.) başvurularak ağrının kaynağı hakkında bir değerlendirme yapılmaktadır.

Uygulanan tanı yöntemleri ve değerlendirmeler sonucunda da çene ağrılarına neden olan durum tespit edilerek hangi tedavi prosedürünün uygulanacağına karar verilmektedir. Tedavideki başarı oranı teşhisin doğruluğuna ve tedavi sürecine olan uyuma bağlıdır.

Kişide meydana gelmiş olan hastalık tespit edildikten sonra izlenecek yol belirlenir. Enfeksiyon yapısal bozukluk gibi nedenlerden meydana gelebilir. Kişinin durumuna uygun olacak şekilde cerrahi müdahale veya ilaçla müdahale işlemi yapılır. Bunun yanı sıra gevşeme terapileri de tavsiye edilir.

Çene Ağrısı Belirtileri Nelerdir?

Meydana gelen ağrıdan önce belirli semptomlar göstererek kendini belli eder. Bunlar ise en başlıca olarak kas ve eklemlerde bulunan hassasiyet çenenin hareket etmesi ile birlikte meydana gelebilen yüzde ağrı çeneyi istenilen şekilde hareket ettirememe diş ağrısı ve apse oluşumu en belirli örneklerdendir.

Çene Ağrısı Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Ağrının osteoemiyelit, enfeksiyon gibi durumlara bağlı olarak geliştiği tespit edilirse antiviral ya da antibiyotik içerikli ilaç tedavisi uygulanmaktadır. Diş gıcırdatma, diş sıkma, çene kasılmaları gibi temporomandibular bozukluklar (TMD) yüzünden çene ağrılarını yaşanıyorsa antienflamatuar, sakinleştirici, kas gevşetici ilaçlar, enjeksiyon ve ağız plağı-eklem plağı, ağız koruyucu gibi çözümlere başvurulmaktadır.

Çürüğe bağlı bir ağrı yaşanıyorsa kök kanal tedavisi, diş çekme gibi yöntemler uygulanmaktadır. Odontojenik tümör-kist varlığında veya ağız yapısında sapma tespit edildiğinde artroskopi ve açık çene ameliyatı gibi cerrahi müdahaleler yapılmaktadır. Ağrının kaynağına bağlı olarak çene eklemini güçlendirici egzersizler, gevşeme terapileri ve sıcak/soğuk kompres vb. alternatifler tavsiye edilmektedir.

Çenede meydana gelen rahatsızlıklar, baş ve boyun kaslarındaki bölgeleri etkilediğinden dolayı çene kaslarına bağlı bir ağrı gözlendiğinde kasların rahatlatılması için masaj ve akupunktur gibi yöntemler de önerilmektedir. Kişinin, günlük hayatında daha rahat etmesi ve hem mental hem de fiziksel sağlığını koruyabilmesi için tıbbi tedavilere ek olarak yaşam tarzı stratejisini de değiştirmesi gerekmektedir.

Sert yiyeceklerden ve kafeinden kaçınmak, çeneyi dinlendirmek, uyku pozisyonunu değiştirmek, diş bakımına dikkat etmek ve omuzda uzun süre ağır çanta taşımamak yapılacak basit şeylerden sadece bazılarıdır.

Çeneden Neden Ses Gelir?

Toplumda yaygın olarak gördüğümüz çene ağrıları, basit bir sağlık sorunu olarak düşünülse de önemsenmediği taktirde hayatı tehdit eden önemli bir hastalığın habercisi olmaktadır. Temporomandibular eklem dediğimiz çene eklemindeki yapıların birbiriyle çalışmalarındaki uyum bozulursa ilk olarak ağrı ve kasılmalar başlamaktadır.

Durum kötüleştikçe bu belirtilere çenenin açılıp kapanması sırasında oluşan ‘’klik’’ sesi eklenmektedir. Yutkunma, yemek yeme ve konuşma gibi günlük yaşam aktiviteleri sırasında oluşan ağrıya çeneden gelen sesler de eşlik ediyorsa başta temporomandibular bozukluklar (TMD) olmak üzere pek çok sağlık probleminden şüphelenilmektedir.

Çeneden değişik sesler gelmesi, akut süreçli olduğunda normal kabul edilse de özellikle kendiliğinden geçmeyen ağrıların nedenleri dikkate alınmalıdır. Vakit kaybetmeden uzman bir diş hekimine muayene olunmalıdır. En doğru tedavi yönteminin belirlenmesi, hastanın yaşam kalitesinin daha iyi noktalara taşınmasına yardımcı olacaktır.

Çene Altı Ağrısı

Kişilerin çiğneme ve yutma gibi fonksiyonlarını olumsuz yönde etkileyen çene altı ağrısı, çiğnemeyi sağlayan kaslarda veya kafatası ekleminde meydana gelen rahatsızlıklardan kaynaklı oluşmaktadır. Çene altında oluşan ağrı şikayetlerinde önce detaylı tetkikler yapılmakta, sonuca göre ilaç tedavisi ya da farklı yöntemlere başvurulmaktadır.

Çene Ağrısı Fiyatları 2022

Bireylerin ihtiyaçlarına, uygulanacak tedavi yöntemi ve sürecine göre farklılık göstermektedir. Siz de nedenini bilmediğiniz bir çene ağrısı ve ona eşlik eden belirtileri yaşıyorsanız zaman kaybetmeden bir diş hekimine giderek ve gerekli taramaları yaptırarak en iyi sonuca ulaşabilirsiniz.

Alanında uzman diş hekimi kadrosu ile ağız-diş sağlığı alanında gelişmiş tanı-tedavi hizmeti sunmakta olduğumuz İdea Dental Clinic’te olacağınız muayene sonrası gerekli görülen tedavi şekline göre toplam maliyeti belirlemekteyiz. Çene ağrısı fiyatları 2022 hakkında detaylı bilgi için bizimle irtibata geçebilirsiniz

Çene ağrı teşhisi nasıl konulur?

Kişide görülen çene ağrılarında teşhisi için ilk olarak hastanın sağlık geçmişi dikkatli bir şekilde incelenir. Hastanın önceden sağlık sorunu olduğu veya kullanılan ilaçlar hakkında bilgi alınır. Kişiye fiziksel muayene yapılır ve gerek görülür ise kan testlerine maruz bırakılır. Gerekli test ve işlemler ile hasta iyileştirilir.

Çene ağrısına ne iyi gelir?

Çene bölgesinde ağrıyan yere ısıtılmış havlu koymak ağrılı olan bölgeye soğuk uygulaması yaparak ve doktor tavsiyesi deki en uygun ağrı kesicileri kullanarak bu sorundan kurtulma şansı yakalayabiliniz.

Çene ağrı kendiliğinden geçer mi?

Çene ağrıları kimi zaman geçiş gösterdiği bilinebilir. Ancak geçiş göstermeyen ve şiddetini koruyan durumlarda en yakın sağlık kuruluşuna giderek muayene olunması tavsiye edilir. Bunun nedeni çene ağrının belirli bir sorunun habercisi olabileceğidir

Sol çene ağrısına ne iyi gelir?

Kişiler sol çene ağrı yaşıyor ise işaret parmağı ve orta parmak ile bastırarak ve daha sonra daireler çizerek masaj yapması sol çene ağrısı sorununa iyi gelir.

Çene eklem yeri neden ağrır?

Çene eklem sorunları genel olarak sert veya yumuşak dokuların değişikliğinden kaynaklanan bir sorun olabilir. Veya çene eklemi sert dokusunun dejenerasyonundan meydana gelmektedir.

Çene ağrısı neyin belirtisi?

Kişide görülen ağrılarda genel olarak sinüzit migren ağrıları baş ağrıları ve kemik dolgusu iltihabı kireçlenmeden meydana gelip diş eti ve dış hastalıklarından da kaynaklanabilir.

Sakız çiğnemek ağrıya iyi gelir mi?

Uzman doktorlara göre sakızın uzun süre çiğnenmesi çene kaslarında güçsüz bir duruma ve çene eklemlerinde rahatsızlıklara yol açar.

Çene iltihabı nasıl geçer?

Çene iltihap durumu bazı durumlarda hastanede geçişi yapılması gerekirken bazı durumlarda ise antibiyotik kullanılması gerekir.

Çene Ağrısı Nasıl Geçer?

Meydana gelen çene ağrı uygulanan soğuk baskılarla veya parasetamol ve ibuprofen içeren ağrı kesiciler ile geçebilir.

Çene kanseri belirtileri nelerdir?

Kişide meydana gelen ağrı şişlik küçük kitle görünmesi ve aynı zamanda dış sallanması kişide çene kanseri için yeterli belirtilerdendir. Vücudun diğer bölgelerine yayılma riski bulunur.

Çene Ağrı ile Birlikte Görülen Sorunlar

Çene ağrısı ile birlikte kişide has ve eklemlerde hassasiyet kulaklarda meydana gelen ağrı ve çınlama bununla birlikte çenenin kilitlenmesidir.

Çene ağrısına eşlik eden semptomlar nelerdir?

Çene ağrısına eşlik eden semptomlar başlıca çene hareketi ile yüzde acı hissedilmesi diş ağrısı ve apse durumudur.