Diş Ağrısı

Diş ağrısı birçok temel sebepten kaynaklanabilir. Bu sebepleri üstte de bahsettiğim gibi detaylıca inceleyeceğiz. İncelemeye başlamadan önce diş ağrısının hafife alınmaması gereken bir problem olduğunu hatırlatmak istiyorum. Kendisi başlı başına bir sorun, uykusuz gecelerin sebebi olabileceği haricinde birçok kötü şeyin de habercisi olabilir.

Diş Ağrısı Nedir?

Diş ağrısı, bir dişin içinde veya çevresinde meydana gelen ağrı için kullanılan terimdir. Hafif ağrı, kişinin kendi kendine yapabileceği geçici diş eti zedelenmelerinden kaynaklanabilir. Ancak daha ciddi ve şiddetli diş ağrıları, kendi kendine iyileşmeyen diş ve ağız problemlerinden kaynaklanır ve diş hekimi tarafından tedavi edilmesini gerektirir.

Diş içerisinde pulpa adı verilen, sinirler, dokular ve kan damarlarıyla dolu özel ve yumuşak bir yapıya sahiptir. Pulpa adlı bu bölgede bulunan sinirler insan vücudundaki en hassas sinirlerdendir. Bu sinirler iltihaplanırsa veya bakteri ile enfekte olursa apselere ve şiddetli ağrıya neden olabilir.

Diş ağrısının kendisi kişiyi doğrudan öldürecek bir sorun değildir. Ancak dişlerde veya vücudun diğer bölgelerinde bulunan, tedavi edilmeyen enfeksiyonlar her zaman vücudun diğer bölgelerine yayılma riskini barındırır.

Bu enfeksiyonun yayılması hastalığa yol açabilir ve bu da ciddi, hatta yaşamı tehdit edebilecek seviyede durumlara yol açabilir. Diş ağrınız düzelmiyor, acılı durum devamlılık gösteriyor ise diş hekiminize görünmelisiniz.

Diş Ağrısı Neden Olur?

Diş ağrısının birçok nedeni olabilir. Dişlerde oluşabilecek ağrılar insan yaşamının hemen her aşamasında karşılaşılan önemli bir sorundur. Ağrı kesiciler ve çeşitli yöntemlerle tedavi edilmek istenen dişteki ağrı, doktora başvurulmaması halinde, geciktikçe sorunu ağırlaştıran bir rahatsızlıktır.

Dişlerdeki ağrıyı özellikle kulaktan dolma bilgilerle tedavi etmeye çalışmak dişlerde ve dokularda önemli hasarlara neden olur. Bu ağrının birçok nedeni olabilir. Diş çürüğü ilk akla gelen sebeplerden biridir. Ayrıca aşınmış veya yırtılmış diş minesi, darbeli diş kırıkları, diş eti iltihabı ve yirmilik dişler diş ağrısı önde gelen nedenlerindendir.

İlginizi Çekebilir  Fissür Örtücü

Dişte oluşan ağrılar genelde hastalar için çok önemli olarak algılanmaz. Ağrı dayanılmaz hale gelene kadar ağrı kesicilerle çözüm bulmaya çalışılır. Ancak ağrının nedeni tedavi edilmeden kesin bir sonuca varılamaz. Ayrıca bilinçsizce kullanılan ağrı kesiciler de genellikle insan sağlığına zararlıdır. Bu nedenle dişlerde yaşanan ağrıyı ciddiye almalı ve en kısa zamanda bir uzmana başvurmalısınız.

Başlıca sebepler:

• Çürük,
  • Dişin ortasında bakteriyel enfeksiyona bağlı diş apsesi,
  • Kırık veya çatlak dişler,
  • Diş dolgusu hasarı
  • Sakız çiğneme, kenetleme veya sürtünme gibi tekrarlayan faaliyetlerden diş aşınması,
  • Diş eti iltihabı,
  • Yeni diş çıkması,
  • Yirmi yaş dişi çekimidir.

Diş Ağrısı Belirtileri Nelerdir?

Diş ağrısının en yaygın semptomu, adından da anlaşılacağı gibi, keskin, zonklayan, tekrarlayan veya inatçı bir diş ağrısıdır. Bazı durumlarda, ağrı sadece dişe basınç uygulandığında ortaya çıkar. Örneğin bir şeyler çiğnerken ya da dişlerinizi kendi kendinize sıktığınızda.

Diş çevresinde şişlik görülebilir. Ateş ve baş ağrısı oluşabilir. Enfekte olmuş dişler kötü bir koku ve tat yayar ve bu koku hasta tarafından hissedilmese de etraftakiler tarafından hissedilebilir. Ayrıca, diş ağrısı yanında nefes almakta veya yutkunmakta güçlük çekiyorsanız, hemen bir diş hekimine görünmeniz önerilir.

Diş Ağrısı Nasıl Önlenir?

Dişlerde yaşanan ağrı vakalarının birçoğu diş çürümesinin sonucu gerçekleşir. Dikkatli bir ağız bakımı, diş çürümesini büyük oranda engelleyeceğinden diş ağrısının yaşanmasını da yüksek ihtimalle engelleyecektir. Vereceğimiz örnekler temelinde ağız sağlığının korunmasına yöneliktir. Ağız sağlığı iyi olan bir birey zaten kolay kolay dişlerinde ağrı yaşamaz.

• Florürlü diş macunu ile dişleri düzenli bir şekilde fırçalamak,
  • Diş ipini günden en az 1 kere kullanmak,
  • Profesyonel temizlik adına yılda en az iki defa diş hekimine gözükmek.
  • Şeker miktarını düşük olan yiyecekleri tercih etmek.
İlginizi Çekebilir  Oral Diagnoz

Diş Ağrısına Ne İyi Gelir?

Ağrıya nelerin iyi geleceğini araştırmadan önce bakılması gereken ilk şey diş ağrısına neyin sebep olduğudur. Dişteki iltihaplar birçok nedenle meydana gelebilir. Genelde ağrıların nedenini, diş çürümesi, diş eti rahatsızlıkları ve diş hassasiyeti oluşturmaktadır. Bazı durumlarda ise ağrı çenede olmamasına rağmen çeneye doğru yayılım gösterebilir.

Bu tür ağrıları genellikle bir uzman gözetimi altında tedavi altına alınmalıdır. Ancak bunun dışında ağrıyı hafifletmek adına evde de bazı uygulamalar yapılabilir. Ancak asla unutulmamalıdır, bu çözümler sadece geçici çözümlerdir. Evde uygulanan bu uygulamalar sorunu temelden çözemediği için, uzman bir diş hekimine muayene olmak en iyi çözüm yöntemidir.

Dişte yaşanan ağrıya geçici olarak iyi gelebilen ve evde uygulanabilen yöntemler şu şekilde sıralanabilir: gargara ve tuzlu su, soğuk kompres, sarımsak, karanfil yağı, kekik. Uygulanışlarından kısaca bahsedelim.

Gargara ve Tuzlu Su: Su, tuz ile karıştırıldığında doğal bir antiseptik haline gelir. Dişlerin arasında biriken yemek kalıntıları, tuzlu su ile gargara yapılarak azaltılır. Suyun içindeki tuz ayrıca dişteki enfeksiyonun azalmasına da yardımcı olur. Ayrıca ağızdaki yaralara da iyi gelebilir.

Sarımsak: Doğal bir antibiyotiktir. Doğru miktarlarda kullanıldığına dişteki ağrıının hafifletilmesini sağlayabilir.

Karanfil Yağı: İçerisinde öjenol adlı bir antiseptik barındırır. Karanfil yağı içerdiği öjenol sayesinde diş ağrılarını hafifletir.

Kekik: Sarımsak ve karanfil gibi antioksidan içerir. Kekiğin içerisinde bulunan kuvvetli antioksidanlar diş ağrısını hafifletir. Kekiğin kullanımından önce suyla seyreltilmesi gerekir. İşlem sonrasında karışım ağrının gerçekleştiği bölgeye uygulanabilir.

Diş Ağrısı İçin Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Vakit kaybetmeden mutlaka hekim tarafından görülmesi gereken bir hastalıktır. İlaç alarak ağrıyı geciktirmek ağrıyı iyileştirmez aksine hafifletir. Çürük veya ağrılı bir dişe kimyasallar uygulamak, diş etlerine ve yumuşak dokulara ciddi şekilde zarar verebilir. Özellikle aspirin, alkol, kolonya gibi maddelerle ile temas edilmesi ileride daha büyük problemlerin yaşanmasına zemin hazırlar.

İlginizi Çekebilir  Kron Köprü Protez

Dişiniz ağrıyorsa önce dişi ve çevresini diş fırçası ve diş ipi ile temizleyin, ardından antiseptik koruma için tuzlu su ile gargara yapın. Bu geçici ağrı kesici tedaviden sonra diş kontrolü gereklidir. Ayrıca doktora gitmeden ağrı kesici almak da doğru bir davranış değildir.

Diş ağrısı iltihaplanmadan kaynaklanıyorsa, etkilenen bölgeye soğuk kompres uygulayın ve bir doktora görününceye kadar kompresi düzenli olarak uygulamaya devam edin. Çürüklerin neden olduğu ağrı için, pamuğu karanfil yağına batırın ve geçici olarak rahatlamak için çürüğün üzerine uygulayın. Herhangi bir nedenle dişiniz ağrıyorsa bunu ciddiye almalı ve en kısa zamanda bir doktora görünmelisiniz.

Diş Ağrıları Neden Gece Tutar?

Diş ağrıları özellikle geceleri şiddetlenir. Ağrı, hormonsal değişiklikler, artan intravasküler basınç ve vazodilatasyon nedeniyle geceleri artar. Geceleri dişinizden kaynaklı ağrı çekiyor iseniz, yapılacak en iyi şey ağrı kesici almak ve diş hekiminize gitmektir.

Bu durumda yapılabilecek en iyi şey, doktorunuzun reçetelendirmesi kapsamında kullanılan analjezik yani ağrı kesicilerdir. Diş ağrısı sorununun tamamen çözülmesi ancak tedavi ile mümkündür.