Kanal Tedavisi

Kanal Tedavisi Neden Yapılır?

Endodontik olarak da adlandırılan kanal tedavisi dişin içindeki sinirleri ve kan damarlarını içeren yumuşak pulpa dokusunun sorunlarını tedavi etmek için tasarlanmış bir dizi prosedürdür. Bazıları yanlışlıkla ağrılı bir tedavi olduğunu düşünse de çoğu durumda işlem dolgu yerleştirmekten daha rahatsız edici değildir. Hatta bazı diş ağrılarını gidermenin en etkili yollarından biridir.

Dişin pulpa dokusunda enfeksiyon veya iltihap oluştuğunda kanal tedavisi gereklidir. Pulpal doku kan damarları, bağ dokusu ve sinir hücrelerinden oluşur. Bu durum buradaki bir sorunun neden bu kadar yoğun bir acıya neden olabileceğini de açıklar. Zamanla, ağrı en azından geçici olarak kaybolabilir. Ancak tedavi olunmazsa enfeksiyon oluşumu özlenebilir. Diş apselerine neden olabilir ve hatta vücudun diğer bölgelerinde sistemik sorunlara da neden olabilir.

Kanal Tedavisi Nasıl Önlenir?

Kanal tedavisi diş dostu bir uygulamadır. Önlem olarak dişlerin bakımına dikkat etmek gerekir. Her zaman komplikasyonları ve ağrıları olduğu fikri doğru değildir. Diş pulpasının enfeksiyon ve iltihabının çok ağrılı olabileceği doğrudur. Ancak şiddetli ağrıları ortadan kaldırdığını ve bu ağrının başka bir sebebi olmadığını unutmamalısınız.

Kanal tedavisi ve restorasyonu ile kurtarılan doğal bir diş, dişlerin çekilmesi gerektiğinde sıklıkla ortaya çıkan sorunların önlenmesine yardımcı olur. Bu sorunlar şunları içerebilir: çiğneme sorunlarına neden olabilecek dişlerin istenmeyen şekilde yer değiştirmesi, daha pahalı ve karmaşık olabilen bir diş köprüsü veya implant yerleştirme ihtiyacı ve hatta kayıp diş bölgesinde nihai kemik yapısı kaybı gibi sorunlar olabilir.

Kanal Tedavisi Adımları Nelerdir?

Tedavi aşamasında ilk olarak tespit yapılır. Sonrasında lokal anestezi için uyuşturucu işlemi uygulanır. Kök kanal problemlerinin nedenleri de olabilir. Bunlar; kök kanal problemlerine dişin pulpa dokusunun enfeksiyon ve iltihaplanması neden olur. Olası bir enfeksiyon nedeni derin çürüklerdir. Tedavi edilmeyen boşluklar, bakterilerin pulpa dokusunu enfekte edebilecekleri dişin merkezine doğru yol almalarına sebep olabilir. Kırık veya yontulmuş dişler, bakterilerin pulpa ile temas etmesi için başka bir giriş noktası bulabilir. Koruyucu mine tabakasındaki herhangi bir açıklık, bakterilerin dişin pulpasına ulaşmasına da izin verebilir.

Diş travması (örneğin spor veya araba kazalarından kaynaklanan) pulpa dokusu hasarının ana nedenlerinden biridir. Bu durumda hemen bir diş hekimine başvurmak, dişi kurtarmaya çalışmak ve ilerde sorun yaşamamak esastır.

Bazı durumlarda, kapsamlı diş çalışmaları, pulpa dokusunu kök kanalı gerektirecek kadar tehlikeye atabilir. Aynı diş üzerinde birden fazla dolgu veya restorasyon yapılması bu tür yaralanma olasılığını artırır. Bazen kron hazırlama veya ortodonti gibi yaygın prosedürler kök kanal sorunlarına neden olabilir.

Kök Kanalının Temizlenmesi

Kök kanalı nedir? Diş hekimleri “kök kanalı” terimini, dişin merkezindeki bir boşluktan (pulpa odası olarak adlandırılır) diş köklerinin uçlarına uzanan küçük, dar kanallara atıfta bulunmak için kullanırlar. Merkezi yumuşak doku (pulpa adı verilen) akut olarak iltihaplanırsa veya enfekte olursa dişi kurtarmak için kullanılan prosedürdür. Kök kanalı; Bir muayene ile kanal tedavisine ihtiyacınız olduğunu sonucu çıkarsa endişelenmemek gerekir. Diş tedavilerinin en yaygın ve etkili prosedürlerden biridir ve tek bir seansta gerçekleştirilebilir.

Genellikle dolgu ile aynı şekilde ve fazla rahatsızlık vermeden başlar. Dişi ve çevresini uyuşturmak için lokal anestezi uygulanır. Daha sonra, pulpa boşluğuna ve kök kanallarına erişmek için etkilenen dişin yüzeyinde küçük bir açıklık yapılır. Dar iç kanallardan ölü veya ölmekte olan pulpa dokusunu çıkarmak için bazen mikroskop yardımıyla küçük aletler kullanılır. Kavite ve boş kanallar temizlenir, dezenfekte edilir ve inert ve biyouyumlu malzeme ile doldurulmaya hazırlanır. Son olarak, ilerideki enfeksiyonu önlemek için diş açıklığını kapatmak adına yapışkan malzemeler kullanılır.

Kanal tedavisinden sonra dişiniz birkaç gün biraz hassas veya ağrılı olabilir. İbuprofen gibi reçetesiz satılan ağrı kesiciler rahatsızlığı gidermede etkilidir, ancak gerekirse reçeteli ilaçlar da verilebilir. Bu süre zarfında, etkilenen dişin sert bir şekilde ısırılmasından kaçınmak muhtemelen en iyisidir. Ancak, tüm bu belirtiler geçici de olabilir.

Kök Kanalının Doldurulması

Temizlenen pulpa boşluğuna doktor tarafından gerekli dolgu işlemi yapılır. Dişin daha iyi korunması ve tam iyileşmesi için, bir kuron veya başka bir restorasyon türü de uygulanabilir. Restorasyon birkaç şekilde yapılabilir: geleneksel kronlarla veya yüksek teknoloji ürünü, diş renginde malzemeden yapılmış dişler ile çözümler getirilebilir. Her iki durumda da gelecek için diş sağlığınızı korumaya yatırım yapmış olursunuz.

1. Kron Ekleme veya Doldurma

Kron ekleme veya doldurma işlemi için doktorlar kişileri bilgilendirir. Kök kanal problemlerinin belirtileri ve semptomları; Kanal tedavisine ihtiyacınız olup olmadığını nasıl anlarsınız? Ağzınızda şiddetli ve kalıcı baskı ve ağrı, gözle görülür şişlik ve diş etlerinde aşırı hassasiyet yaşıyorsanız, acil değerlendirme ve tedaviye ihtiyacınız olduğu açıktır. Pulpa dokusunun zarar gördüğünü gösteren başka bir semptom, yiyecekleri ısırırken keskin ağrıdır. Sıcak veya soğuk yiyecekleri tükettikten sonra devam eden ağrı, olası bir sorunun göstergesidir. Bu belirtilerden herhangi birini hissediyorsanız, mümkün olan en kısa sürede kontrole gitmelisiniz.

Kanal Tedavisi Öncesi Bilinmesi Gerekenler

Doktorunuz tarafından kanal tedavisine ihtiyacınız olduğu söylendiyse, kendinizi biraz gergin hissediyor olabilirsiniz. Ancak endişelenmemek gerekir. Kanal tedavisi diş hekimliğinde belirli türdeki ağrıları giderebilen ve dişlerinizin daha uzun süre dayanmasına yardımcı olan rutin bir işlemdir. Bu faydalı prosedür hakkında daha fazla bilgi edindikçe, bunun neden gerekli olduğunu hastalar rahatlıkla anlar.

Diş Kanal Tedavisi Sırasında Ağrı

İşlem sırasında bir ağrı oluşabilir. Bu normaldir. Neden bir kök kanalına ihtiyacım var? Pulpa, örneğin yaralanma veya çürüme nedeniyle akut olarak iltihaplanır veya enfekte olursa, dişi kurtarmak ve enfeksiyonun daha fazla yayılmasını önlemek için dokunun çıkarılması gerekecektir. Yetişkinlerin pulpaya gerçekten ihtiyacı yoktur; Temel kullanımı çocukluk döneminde dişlerin gelişimine yardımcı olmaktır.

Kanal Tedavisi Ağrılı Bir İşlem Midir?

İşlem genellikle dolgu ile aynı rahatsızlığa neden olur. Halk arasında kötü bir üne kavuşmuş ancak durum böyle değildir. Bu durumda, suçlanacak olan tedavi değil, hastalıktır. Başka bir deyişle, tedavi gerektiren enfeksiyonlar, birçok siniri olan ve bu nedenle çok hassas olan dokuya baskı yaptıkları için genellikle ağrılıdır. Kanal tedavisi bu ağrıların çoğunu giderir.

Kanal Tedavimin Sonrası Dişimin Restorasyonu Nasıl Yapılabilir?

Kuron kaplama ya da dolgu yapılarak tekrar çürümemesi ve kırılmaması için restore edilir. Alternatifler nelerdir? Bazen hasarlı dişler kanal tedavisi ile onarılamaz. Bu genellikle ciddi şekilde hasar görmüş bir dişiniz varsa veya dişin iyileşmesini engelleyen veya tedaviden sonra iyi bir destek sağlayan ciddi diş eti hastalığınız varsa olur. Bu durumda diş hekiminiz diş çekimi önerebilir.

Diş hekiminiz belirtilerinizi soracak ve sizi muayene edecektir. Ayrıca tıbbi geçmişiniz ve önceki diş tedaviniz hakkında sorular soracaktır. Diş hekiminiz ayrıca dişinizin röntgenini çekecektir. Bu, enfeksiyonun ne kadar yayıldığını, apse olup olmadığını ve dişinizdeki kanal sayısını gösterebilir.

Diş hekiminiz size tedavi öncesinde, sırasında ve sonrasında neler olacağını ve ne tür ağrılar yaşayabileceğinizi anlatacaktır. Genellikle lokal anestezi altında yapılır. Bu anestezi çenenizdeki ağrıyı tamamen bloke eder ve işlem sırasında uyanık kalırsınız. Lokal anestezi hakkında sorularınız varsa, diş hekiminizle konuşabilirsiniz. Prosedüre ilişkin riskler, faydalar ve alternatifler hakkında bir soru listesi oluşturabilirsiniz. Özelinde işlemi gerçekleştirmek için bir onay formu imzalamanız istenirse, bir onay bildirimi almanıza yardımcı olacaktır.

Kanal Tedavisi Fiyatları 2022

Fiyatlar genellikle kişilerin bütçesini zorlamaz. Gerekli fiyat bilgisi için doktorunuza danışabilirsiniz. Kanal tedavisinin bir alternatifi var mı? Dişin tamamı çekilebilir, ancak özellikle kanal tedavisi yaygın bir işlem olduğundan ve yüksek bir başarı oranına sahip olduğundan (%90’ın üzerinde) dişi kurtarmaya çalışmak her zaman daha iyidir. Dişi kurtarmak, gelecekte daha fazla problemin oluşmasını önleyebilir. Bunlar arasında dişlerin pozisyonundaki değişikliklerden kaynaklanan ısırma sorunları, yeme güçlüğü, çenelerin yoğunluk ve hacim kaybı sayılabilir.

Bir Dişin Kaç Kanalı Vardır?

Arka ve ön dişlere göre sayı 3 ila 4 arasında değişebilir. İşlem sırasında ne olur? Bölge uyuşturulduktan sonra pulpa odasına ve kanallara ulaşmak için dişte küçük bir delik açılır. Hastalıklı doku çıkarılır ve pulpa odası ile kanallar kök uçlarına kadar dezenfekte edilir. Ağzın ön kısmındaki dişlerin tek bir kökü ve genellikle tek bir kanalı vardır; arka dişlerin iki veya üç kökü ve genellikle üç veya dört kanalı vardır. Bu kanallar ve pulpa odası, inert biyouyumlu bir malzeme ile doldurulur ve yapışkan bir dolgu ile kapatılır.

Sonra ne olur? Dişiniz birkaç gün hassas olabilir, ancak herhangi bir rahatsızlık genellikle reçetesiz satılan ağrı kesiciler veya ibuprofen gibi iltihap önleyici ilaçlarla giderilebilir. Birkaç gün içinde yapılabilecek kalıcı bir dolgu yapılana kadar o diş ile çiğnemekten kaçınmanız söylenecektir. Dişin başlangıçta ne kadar hasar gördüğüne bağlı olarak, tam bir kurona ihtiyacınız olabilir veya olmayabilir. Diş hekimi bu seçenekleri sizinle tartışacaktır.

Kanal Tedavisi Tekrar Edilebilir Mi?

İşlem tam olarak yapılmamış ve sızlamalar varsa tekrar yapılabilir. Dişlerinizi boşluksuz tutmak için günlük olarak fırçalayın ve diş ipi kullanın. Şeker oranı düşük sağlıklı bir diyet uygulayın ve gazlı içecekler gibi asitli içeceklerden kaçının. Temizliklerine ve düzenli kontrollerine katılın. Spor yapıyorsanız, dişlerinizi yaralanmalardan korumak için özel bir ağız koruyucusu satın almayı düşünün.

Kanal Tedavisi Yapılan Diş Ne Kadar Süre Kullanılabilir?

Doğru ağız-diş bakımı ile bir ömür boyu kullanılabilir. Ayrıca çekilmesi gereken bir dişi rahatlıkla kurtarabilir. Prosedürü görüşmek üzere prosedürü uygulayacak diş hekimi ile çekinmeden görüşebilirsiniz. İhtiyaçlarınız için tasarlanacağından dolayı bu işlem belgelerde açıklananlardan biraz farklı olabilir. Prosedürün ayrıntıları da ülkeden ülkeye değişebilir.

Dişler pulpa adı verilen bir kan damarı ve bir sinir çekirdeği içerir. Bu pulpa, kök kanalı adı verilen bir boşluktadır. Her dişte bir veya daha fazla kök kanalı olabilir. Ön dişleriniz genellikle sadece bir kanala sahipken arka dişleriniz üç veya daha fazla kanala sahip olabilir.

Dişleriniz zarar görürse, dişlerinizin özü bakterilerle enfekte olabilir. Çoğu zaman tek seansta yapılabileceği gibi bunun için birden fazla seansa da ihtiyacınız olabilir. Tedavi süresi, sorunun ciddiyetine bağlı olacaktır. Diş hekiminiz kanal tedavisi yapabilir veya sizi kanal tedavisi konusunda uzmanlaşmış bir diş hekimi olan bir endodontiste yönlendirebilir.