Oral Diagnoz

Oral Diagnoz Nedir?

Diş, diş eti ve çene kemiğinin fonksiyonlarının değerlendirilmesi için oral diagnoz ana bilim dalı kullanılmaktadır. Oral Diagnoz kliniğinde hasta ağzını ilk defa muayene ettirmektedir. Muayene esnasında birçok tetkik yapılmakta ve hastanın sorununa dair tanı koyulmaktadır. Bir tedavi sürecinin belirlenmesi ve bu sürece bağlı olarak hareket edilebilmesi için bu uygulamanın kullanılması gerekmektedir.

Oral Diagnoz ve radyoloji kliniğinde diş hekimleri tarafından ağız içi muayene yapılmakta ve panoramik röntgen çekilmektedir. Röntgen aşamasından sonra kişiye özel tedavi programı hazırlanmakta ve kişinin tedavi edilmesi sağlanmaktadır. Ağız içerisinde çürüme, iltihaplanma, enfeksiyon ve diş kırıklıklarının tanısında Oral Diagnoz muayenesi etkili olmaktadır.

Oral Diagnoz ile Ağız Sağlığı

Oral Diagnoz tedavi sürecinin başarılı bir şekilde yürütülebilmesi için soruna dair kesin teşhis konulmalıdır. Sorunun teşhis edilmesinden sonra doğru bir tedaviyi uygulayabilmek için Oral Diagnoz biliminden yararlanılmaktadır. Bu bilim dalı sayesinde ağız hastalıkları ve ağızda görülen sistemik rahatsızlıkların tedavisi gerçekleştirilmektedir.

Ağız içerisinde yalnızca diş çürükleri ve iltihaplı dişler bulunmamaktadır. Çene kemikleri ve ağız içerisindeki doku hastalıkları da bu uygulamalar sayesinde belirlenmektedir. Ağız içi hastalıkların teşhisi ve tedavi planı için Oral Diagnoz bilimi kullanılmaktadır.

Oral Diagnoz (İlk Muayene) ve Radyoloji

Oral Diagnoz, ağız içi kısımlara ait olan filmleri incelemekte ve sorunlara teşhis koyarak tedavi planlaması yapmaktadır. Hastalar, kliniklere gittikleri zaman ilk olarak şikâyetleri dinlenmekte ve daha sonra soruna yönelik tedavi uygulanmaktadır. Hastalığı erken teşhis etmek sorunun daha da büyümesinin önüne geçmektedir.

Oral Diagnoz bilim dalı ile birlikte kullanılan radyoloji, ağız içerisinden çekimi yapılan dış filmlerdir. Radyoloji sayesinde ağız içerisindeki dişler ve kemik dokular detaylı bir şekilde görüntülenmektedir. Oral Diagnoz ve radyoloji, ağız içerisindeki hastalıkların tespit edilmesi ve buna bağlı olarak tedavi sürecinin belirlenmesinde diş hekimlerine destek olmaktadır.

İlginizi Çekebilir  Diş Travması

Oral Diagnoza Neden İhtiyaç Duyulur?

Diş hekimliğinin yanı sıra sistemik hastalıkların tedavisinde Oral Diagnoz büyük bir rol oynamaktadır. Ağız içinde veya ağız dışında ortaya çıkan bulgular, sistemik hastalıkların bir işareti olabilmektedir. Dermatolojik hastalıklarda ilk olarak ağızda başlamaktadır. Dolayısıyla bu hastalıkların erkenden teşhis edilmesi ve buna uygun bir tedavi planı çizilebilmesi için Oral Diagnoz bilim dalına ihtiyaç duyulmaktadır.

Oral Diagnoz Süreci Nasıl İşler?

Oral Diagnoz sürecinin ilk aşamasında hastalara genel sağlık durumu ve bilinmesi gereken önemli sorunları olup olmadığı sorulmaktadır. Aynı zamanda ilk muayenede düzenli kullanılan ilaçlar hakkında da bilgi alınmaktadır.

Muayenenin ikinci aşamasında ihtiyaç duyulan radyografiler istenmektedir. Radyolojik süreçlerden sonra hastanın sorununa dair değerlendirme yapılmakta ve uygun tedavi planı hazırlanmaktadır. Tedavi planı hakkında hastalar ile detaylı bir şekilde konuşulmaktadır. İyi bir şekilde hazırlanan tedavi planı ve uygulamalardan sonra Oral Diagnoz süreci başarılı bir şekilde tamamlanmaktadır.

İyi Bir Diagnoz Nasıl Yapılır?

İyi bir diagnoz; yalnızca tek bir tedavi planına göre ilerlememektedir. Ağız içi, ağız dışı ve radyoloji süreçleri ile Oral Diagnoz birlikte yürütülmektedir. Ağız içi muayene aşaması; dişlerin sistematik incelenmesini kapsamaktadır. Bu aşamada diş eti çekilmesi, plak, çürükler, çapraşıklık ve uyumsuz restorasyonlar değerlendirilmektedir.

Ağız dışı muayene; dokuları, yüz, çene, dudak ve burunu kapsamaktadır. Radyoloji muayenesi; ağız içi hastalıkları ve çene kemiğindeki hastalıkların teşhisinde kullanılmaktadır. Radyolojik bulgular sonrasında tüm sorunlar tespit edilmekte ve birden fazla tedavi yöntemi belirlenmektedir. Başarılı bir tedavi doğru uygulanmış olan Oral Diagnoz sonrası meydana gelmektedir.

Lenf Düğümü Muayenesi Nedir?

Bağışıklık sisteminin önemli bir parçası olan lenf düğümü, vücudun birçok bölgesinde bulunmaktadır. Özellikle çene altı, kulakların önü ve arkasında ve boyundaki en büyük kasın alt, orta ve üst kısımlarında yer almaktadır. Bu lenf düğümü, vücuda zarar verme potansiyeline sahipse irileşmektedir. Tehlikeli işaretlere sahip olan lenf muayenesinde bezenin şekli, ultrasondaki içeriği, ağrılı olup olmaması ve düğüm içerisinde nekroz olup olmadığına bakılmaktadır. Kamera sistemleri aracılığıyla öncelikli olarak ağız içi, burun, boğaz, gırtlak ve ses telleri incelenmektedir. Kan tetkikleri, ultrason ve MR gibi görüntüleme teknikleri lenf muayenesinde kullanılmaktadır.

İlginizi Çekebilir  Çarpık Diş

İntraoral Yumuşak Doku Muayenesi Nedir?

İntraoral yumuşak dokunun normal seviyede olup olmadığını değerlendirmek oldukça önemlidir. Bu yapının normal bir seviyede mi yoksa anormal bir seviyede mi olduğunu belirleyebilmek için normal varyasyonlara Hâkim olunmalıdır. Bir kişinin yumuşak dokusunu incelemek için tedavide kullanılan cihazlara ve ışığa gereksinim duyulmaktadır. Bu muayenede periodontal prob kullanılmakta ve bu araçlarla dokunun seviyesi ölçülmektedir.

Yumuşak Doku Muayenesi Nedir?

Yumuşak doku muayenesinde diş aynaları kullanılmakta ve yumuşak ile sert damak incelenmektedir. Bu muayene sürecinde normal ve anormal varyasyonlar kaydedilmektedir. Normal mukoza ve sert yapıdaki doku arasında ortaya çıkan kemik şişmesi gibi oluşumlar palatin dokusudur. Sert damağın belirli bir alanında şişen doku apse ve tümör gibi oluşumlar olabilmektedir.

Radyoloji (Diş Filmi) Çeşitleri

Diş filmi çeşitleri şunlardan oluşmaktadır;

• Periapikal diş röntgeni: diş kökleri dahil tüm dişlerin görüntüsünü sunan röntgen çeşididir. Diş köklerinin değerlendirilmesine yardımcı olmaktadır.
  • Panaromik diş röntgeni: tüm ağız yapısının görüntülenmesini sağlamaktadır. Alt ve üst dişler ile çene için tek bir görüntü ortaya çıkmaktadır.
  • Sefalometrik diş röntgeni: ön, arka ve yan pozisyondaki kafa kemiği ile yumuşak dokuların görüntülenmesini sağlamaktadır.
  • Dental tomografi: Odaklanılan bölgenin dışındaki görüntülerin dışarıda bırakılması ve net bir görüntü alınmasına yardımcı olmaktadır.

Oral Diagnoz Tedavi Fiyatları 2024

Ağız içi ve dışında meydana gelen hastalıkların tedavisi kişiye özel olarak yaptırılmaktadır. Dolayısıyla Oral Diagnoz tedavisinin fiyatlarına dair kesin bir bilgi vermek oldukça zordur. Ancak kişi uygulama yapılacak olan klinik merkeze gelerek muayenesini olduktan sonra diş hekimi tarafından belirli bir fiyat aralığı oluşturulmaktadır. Tedavi fiyatları her klinikte aynı miktarda olmayabilir. Dolayısıyla bu sürece dair bir fiyat bilgilendirmesi için diş hekiminin yapacağı teşhis ve tedaviyi beklemek gerekmektedir.

İlginizi Çekebilir  Eklem Plağı

Oral Diagnoz tedavi fiyatları ile ilgili detaylı bilgi almak için işlemin yapılacağı merkezle iletişime geçilebilir ve randevu alınabilir.

Hamile Hastalar Radyografi Çektirebilir Mi?

Radyografi teknikleri az miktarda da olsa radyasyon içermektedir. Radyasyon içeren uygulamalar, hamilelere önerilmemektedir. Ancak bazı durumlarda radyografi çekilmesi zorunlu bir durum olabilmektedir. Bu zorunlu durumlar dışında radyografinin çekilmesi önerilmemektedir.

Radyolojide Kullanılan X-ray Işını Zararlı Mıdır?

Radyoloji ve diğer uygulamaların her birisi elektrik enerjisi ile çalışmakta ve çalışır durumda oldukları vakit radyasyon üretmektedir. Cihazlar çalışmadıkları süre zarfında radyasyon üretmemektedir. X-ray ışınlarının insan vücuduna zararlı olduğu söylenmektedir. Ancak yaygın inanışın aksine yayılan radyasyon miktarı oldukça azdır ve insan vücuduna zarar verecek derecede değildir.

X-ray cihazları hamilelerde de kullanılabilir ancak kalp pili kullanan kişilere bu cihazların kullanımı yasaktır. Aynı zamanda bazı uygulamalarda radyografi alınabilmesi için kurşun yelek giyilebilmektedir. Bu yelek sayesinde organ ve dokular gereksiz X-ışını almamaktadır. Bundan dolayı X-ray cihazlarını kullanmak herkes için oldukça güvenilirdir.

Oral Diagnoz ve radyoloji bilim dalları sayesinde ağız hastalıkları detaylı bir şekilde tespit edilebilmekte ve tedavi başarılı bir şekilde tamamlanmaktadır.