Ortodonti

Ortodonti Nedir?

Ortodonti, çene ve yüz bölgesinde meydana gelen bozuklukların giderilmesi için uygulanan tedavidir. Farklı nedenlerden dolayı dişlerde meydana gelen bozuklukların kalıcı olarak giderilmesi için uygulanan bir tedavidir.

Diş hekimliğinin ayrı bir dalı olarak gelişen tedavi çeşitlerindendir. Diğer diş tedavilerine oranlda uzun süreli bir yöntemdir. Sonuçları kalıcı ve memnun edici olduğu için sık tercih edilir.

Ortodonti Kimlere Uygundur?

Genetik olarak dişlerinde çarpıklık ve ayrıklık olanlar, damak yapısı dar olduğu için diş diziliminde sorun olanlar, çene kayması ve çene konumunda problemler olanlar, alt çenesi geride ve önde olan kişiler ortodonti tedavisi için uygundur.

Kemik yapısının gelişiminin tamamlanması tedavinin sonuçlarının kalıcı olması için önemli kriterdir. Bu nedenle bu kriter tedavinin başlangıcında önemli bir faktördür.

Ortodontik Problemler Nasıl ve Neden Oluşur?

Genetik olarak ailesinde diş problemleri olan kişilerde de diş sorunları meydana gelebilir. Bunun yanı sıra travma ve darbelere maruz kalmak ve farklı hastalıkların tedavisi için kullanılan ilaçlarda diş problemlerine neden olabilir. Ortodontist hekimler tarafından doğru tedavinin uygulanması ile bu sorunlar yok edilebilir.

Ortodontik Sorunlar Nasıl Tedavi Edilir?

Tel tedavisi ile giderilebilir. Tel tedavisi çok uzun süren bir işlemdir. Bu nedenle tedavi öncesinde bazı hazırlık aşaması vardır. Tedavi sürecinde dişlerin sağlığının korunması ve dişlerin zarar görmemesi için bu hazırlık aşaması eksiksiz uygulanmalıdır. İşlem için herhangi bir anestezi tekniğine gerek duyulmaz.

Ortodonti Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Şeffaf plak, porselen braket ve metal braket olmak üzere 3 farklı tedavi şekli vardır. Son yıllarda kullanılan bir yöntem ise tellerin dişin arka kısmından takılmasıdır.

Tellerin görünmesini istemeyen kişiler genellikle ya arka tel takılması ya da şeffaf plak kullanım yöntemleri tercih edilebilir. 0rtodonti tedavisi için hangi tekniğin kullanılacağına uzman hekim karar verir. Hastanın istekleri doğrultusunda tedavinin en sağlıklı şekilde ilerlemesi için doğru karar alınır.

Ortodonti Sonrası Bilinmesi Gerekenler

Tedavi sonrasında hastanın dikkat etmesi gereken bazı kriterler vardır. Düzenli doktor kontrollerine gidilmelidir. Yemeklerden sonra mutlaka günde en az 3 defa dişler normal diş fırçası ile temizlenmelidir. Günde 2 defa da ara yüz fırçası da kullanılmalıdır.

Ağız çalkalama suyu ile ağız içi ve dil temizliği sağlanmalıdır. Elma gibi meyveler kesinlikle ısırılmadan yenilmelidir. İlk 1 hafta yumuşak ve zararsız besinler tüketilmelidir. Kanama ve şiddetli ağrı oluşumunda hemen diş hekimine gidilmelidir.

Ortodonti Fiyatları 2022

Tedavi fiyatları belirlenirken göz önüne alınan bazı kriterler vardır. Kullanılan tedavi tekniği, tedavi süresi, malzemelerin kalite, braketlerin çeşidi ve hekimin tedavi ücretleri göz önüne alınır. Bazı vakalarda hazırlık süreci çok uzun sürer.

Diş çekimi, yirmilik iş çekimi, çürük temizlenmesi ve dolgu uygulanması gibi durumlar ek ücretler olarak hesaplanır. Ortodonti tedavisi süresince uygulanan panoramik röntgen tedavi ücretleri içerisine dâhil edilir. Tedavi fiyatları hakkında detaylı bilgi almadan klinik ve hekim tercihi yapılmamalıdır. Ortodonti Fiyatları 2022 hakkında bilgi almak için bizlere ulaşabilirsiniz.

Ortodonti Tedavileri Her Yaşta Yapılabilir Mi?

Önceki yıllarda 18 yaş ve öncesi hastalara uygulanmayan bu tedavi tekniği günümüzde 12 yaşını dolduran kişilerden itibaren herkese uygulanabilir. Genel sağlık durumu yerinde olmayan ve yoğun kemik erimesi sorunu olan kişilere bu tedavi uygulanamaz.

Ortodonti Tedavileri Ağrılı İşlemler Midir?

Tel tedavisinde yumuşak dokuya ve sinir dokusuna herhangi bir müdahalede bulunulmadığı için bir ağrı ve acı hissi oluşmaz. Bu nedenle işlem öncesinde anesteziye de ihtiyaç duyulmaz. Hazırlık aşamasında diş çekimi ve çürük temizleme gibi tedavi sırasında ağrı oluşumu söz konusudur. Ancak kullanılan anestezi ilaçları sayesinde bu ağrılar ile başarılı bir şekilde baş edilebilir.

Ortodonti Tedavisinde Şeffaf Plaklar Nedir?

Gelişen teknoloji sayesinde tel tedavisinde farklı bir boyuta ulaşılmıştır. Estetik kaygısı fazla olan ve maddi olarak bütçesi yeterli olan kişiler metal braket ve tel tedavisinin kullanılması yerine şeffaf plak tedavisini tercih eder.

Tel yerine şeffaf plaklar kullanılarak diş hareketi sağlanan tedavi tekniğidir. Bu tedavinin maliyeti diğer materyallere göre çok pahalıdır. Ancak metal ve porselen braketler gibi görülmediği için estetik bir sorun oluşturmaz.

Ortodonti tedavisinde Neden Şeffaf Plak Kullanılır?

Metal ve porselen braketler diş üzerine yapıştırılır ve bu braketin arasından tel geçirilir. Bu tele belirli bir kuvvet verilerek dişlerin hareketi sağlanır. Tedavi süresi boyunca bu teller kötü bir görüntüye neden olur. Ayrıca dişlerin üzerinde baskı kurduğu için ilk 1 hafta hafif bir ağrı oluşturabilir. Diş dizilimi ve şekil bozukluğu çok fazla olmayan kişiler için şeffaf plaklar tercih edilebilir.

Ortodonti Tedavisinde Süreç Nasıl İlerler?

Tedavi süreci her hastaya uygun bir şekilde planlanır. Hazırlık aşaması, tel takılması ve dişlerin hareketi olmak üzere en az 3 aşamada gerçekleştirilir. Her hastanın dişlerinde meydana gelen sorunlar farklıdır. Bu nedenle hazırlık aşaması farklı olarak planlanır. Tel takıldıktan sonra rutin kontrolle uygulanır ve dişlerin hareketi takip edilir.

Ortodonti Tedavisinde Planlama Süreci Nedir?

Planlama süreci hekim ve hasta ilişkisi ile kurulur. Her hekimin çalışma ve tedavi rutini vardır. Bu rutinin oluşturulmasında hastanın vakti ve bütçesi değerlendirilir. Ortodonti tedavisi sırasında cerrahi müdahaleler gerekebilir. Bu nedenle tedavi planlama süreci özel olarak hazırlanmalıdır.

Ortodonti Tedavisinde Diş Teli Nasıl Takılır?

Diş telinin takılması için anestezi uygulanmasına gerek yoktur. Temiz dişlerin üzerine yapıştırılan braketlerin arasından geçirilen teller istenilen yöntem doğru çekilir. En az 1 ay gibi bir sürede bu telin dişi hareket ettirmesi gerekir.

Tele fazla kuvvet uygulanması kırılmasına ve hastaya zarar vermesine neden olurken az kuvvet uygulanması da dişin hareketsiz kalmasına neden olur. Bu nedenle tel özel eğitim almış ortodontist tarafından uygulanmalıdır.

Neden Ortodontik Tedavi Olmalıyız?

Gülüş tasarımı ve estetik gülüş günümüzde büyük bir önem kazanmaktır. Güzel ve hoş görünmenin en önemli kriteri düzgün ve beyaz bir diş dizilimine sahip olmaktır. Dişlerimiz yüzümüzün güzelliğini etkileyen çok önemli bir kriterdir.

Bu nedenle dişlerimizde meydana gelen ortodonti sorunları mutlaka uzman hekime giderek tedavi ettirmeliyiz. Estetik kaygının yanısıra çiğneme ve konuşma fonksiyonunun bozulması da bu tedavi tekniği ile giderilebilen bir işlemdir.

Alt ve üst çene konumlarında meydana gelen sorunlar konuşma ve çiğneme işlemlerini olumsuz etkiler. Bu nedenle diş tedavisi hem estetik hem de medikal açıdan önemlidir.

Ortodontiste Ne Zaman Gitmeliyiz?

Konuşma sorunlarının meydana gelmesi, çiğneme işleminin tam performans ile uygulanamaması ve estetik kaygılar nedeni ile özgüven eksikliğinin yaşanmadı durumlarında hemen bir uzman ortodontiste giderek gerekli tedavi tekniğinin başlanması gereklidir.

Diş sorunları kişinin özgüven eksikliği yaşamasına ve sosyal hayattan geri kalmasına neden olur. Bu nedenle psikolojik sorunların yok edilmesi ve özgüvenin tamamlanması için doktora gidilmelidir.

Ortodonti Tedavisinin Riskleri Nelerdir?

Uzman ve başarılı bir hekim tarafından kaliteli materyal kullanılarak uygulanan tedavinin herhangi bir zararı yoktur. Ancak gerekli hazırlıkların yapılmaması ve kötü materyallerin kullanılması bazı risklerin yaşanmasına neden olabilir.

Çene problemlerinin meydana gelmesi, konuşma bozukluklarının artması ve çiğneme fonksiyonunun bozulması gibi riskler vardır. İşlem öncesinde doktorunuza danışarak tedavinin riskleri hakkında bilgi alabilirsiniz. Ortodonti tedavisi minimum risk derecesine sahip güvenilir ve başarılı bir tedavi tekniğidir.

Ortodontik Bozuklukların Nedeni Nedir?

Yanlış beslenme, düzensiz yaşam, genetik faktörüler diş ve ağız temizliğine yeterli özenin gösterilmemesi ve ağız hijyeninin sağlanması için kimyasal içerikli ürünlerin kullanılması diş problemlerinin başlıca nedenleridir.

Şekil bozukluklarının nedeni ne olursa olsun uygun tedavi düzenlenerek hemen giderilebilir. Bu tedavi tekniğinin sonuçları ömür boyu kalıcıdır. Ancak tedavi tamamlandıktan sonra kişinin düzenli doktor kontrollerine gitmesi ve ağız bakımına özen göstermesi önemlidir.

Damak boyutunun yetersiz olması ve dişlerin damak içerisine sığmaması çarpıklık ve dizlim düzensizliğine neden olur. Bu nedenle damak sorunları erken dönemde müdahale edilerek dişlerin estetik bir dizilime sahip olması sağlanır.

Ortodonti Tedavisinde Hangi Araçlar Kullanılır?

Komplike ve kombine bir tedavi tekniği olduğu için birçok tedavi aracı kullanılan bir durumdur. Braketler, tel, yer tutucular, panoramik röntgen ve diş lastikleri kullanılan en temel araçlardır. Diş lastikleri tel takıldıktan sonra çene hareketini sağlanması ve konumunun oluşturulması için kullanılan bir araçtır.

Tedavi için hastalara özel olarak ara yüz fırçası almaları tavsiye edilir. Ayrıca diş ipi kullanımı bu süre zarfında artırılmalıdır. Aksi halde sağlam ve var olan dişlerin zarar görmesi engellenemez.

Ortodontik Tedavilerin Süresi Ne Kadardır?

Tedavi süresi hastadan hastaya göre değişir. Dişlerin dizlimi, çene problemlerinin giderilmesi, hazırlık süresi ve teller çıktıktan sonra dişlerin hareketi incelenir. Genel olarak bakıldığında ortodonti tedavisi 18-36 ay gibi bir süre gerektirir.

Bu sürenin sonunda ömür boyu kullanabileceğiniz mükemmel dişlere sahip olabilirsiniz. Tedavi süreci tamamen dişlerin hareketi ile belirlenir. Bazı braket modellerinde çok fazla tel kuvveti uygulanamadığı için tedavi daha uzun sürer. Şeffaf plaklara da çok faz kuvvet verilemez. Bu nedenle tedavi süresi yine uzar.

Tedavi Süresince Ne Kadar Sıklıkla Kontrollere Gitmek Gereklidir?

Tedaviye ilk başlandığında doktor kontrolleri sık sık uygulanır. Ancak tedavini sonuna doğru periyotlar daha fazla uzar. Genel olarak bakıldığında 1-2 ay aralıklı periyotlar ile doktor kontrolüne gidilir.

Ancak kontrolden kısa bir süre sonra braket kırılması ve tel çıkması gibi durumlarda hemen randevu tarihi beklenmeden hekime gidilmelidir. Sağlıklı ve güvenli bir tedavi süreci geçirmek için diş hekimi ile sürekli iletişim halinde olunmalıdır. Aksi halde tedaviden beklediğiniz sonucu alamayabilirsiniz.

Ortodonti Tedavi Sırasında Veya Sonrasında Ağrı ve Acı Duyulur Mu?

Tedavi sırasında herhangi bir ağrı ve acı söz konusu değildir. Bu tedavi tekniğinde invaziv bir girişim olmaz. Doku bütünlüğüne müdahale edilmediği için acı hissi oluşmaz.. Ancak tellerden oluşan kuvvetten dolayı ısırma ve çiğneme işlemleri sırasında çene kemiğinde hafif ağrı hissedilebilir.

Doktorunuzun reçete ettiği ağrı kesicileri kullanarak bu ağrılar ile baş edebilirsiniz. Damak yapısı diş kuvvetine alıştıktan sonra ağrı oluşumu görülmez.

Braketlerin Bakımı ve Ağız Temizliği İçin Neler Yapılmalıdır?

Braketlerin bakımı rutin diş fırçalama işlemi ile gerçekleştirilir. Yemek yerken braketlerin etrafında ya da altında kalıntılar kalabilir. Bu kalıntılar fırça yardımı ile çıkarılmadığı takdirde enfeksiyona açık bir hale gelinir. Bu nedenle Braket temizliğine büyük önem verilmelidir.

Ara yüz fırçaları çok küçük fırçalardır. Bu nedenle tam performans ile beklenen hijyen sağlanır. Braket temizliği yapılmadığı takdirde tedavi süresince diş çürükleri ve diş kayıpları yaşanabilir. Bu nedenle temizliğe ve ağız içi hijyenine ortodonti tedavisi süresince dikkat edilmelidir.