Kırık Diş Tedavisi

Kırık Diş Tedavisi Nedir?

Dişin dış yüzeyinden köküne kadar çatlak şeklinde uzanan problemlerin giderilmesine kırık diş tedavisi denir. Bazı vakalarda kırıklar çatlak gibi görülebilir. Çok hafif dereceli kırılmalar ve çatlaklar müdahale edilmediği sürece dişin tamamen kaybedilmesine neden olabilir. Bu nedenle hemen müdahale edilmelidir. Hem estetik hem de dişin fonksiyonunu bozan bir durumdur. Her yaştan insanın kırılan dişine uzman hekimler tarafından müdahale edilmelidir.

Kırık Diş Ağrısı Nasıl Tedavi Edilir?

Diş yüzeyinde oluşan kırıkların derecesine göre bir tedavi planı belirlenir. Eğer kırık derecesi köke kadar uzanıyorsa kırık bölüm mutlaka çıkartılmalıdır. Çıkartılan alan uygun dolgu malzemesi ile doldurulur ve diş formu verilir. Kuron kaplama işlemi hafif dereceli kırıklar için tavsiye edilen bir durumdur. Özellikle estetik kaygıyı önemseyen kişiler için kaplama modelleri tavsiye edilir. Kırık diş tedavisi tamamen kişiye özel planlanır ve uygulanır.

Kırılan dişin türüne göre diş kırılması çeşitlendirilir. En sık kırılan dişler ön ve arka dişlerdir. Ön dişler genellikle travma ve darbe sonucunda kırılırken arka dişler çiğneme etkisi ile kırılır. Bu nedenle Tedavi planı da kırılan dişe göre değişiklik gösterir. Kırılma nedeni tedavinin gidişatını etkileyen bir durum değildir. Hastanın yaşı ve estetik kaygıları ön planda tutulur.

Kırık Ön Diş Tedavisi

Kırık ön diş tedavisi kırığın derecesine göre belirlenir. Kırık derecesi köke kadar uzanıyorsa önce diş çekimi uygulanır. Çekim yapıldıktan sonra eksik dişin giderilmesi için implant ya da köprü uygulaması yapılır. Genellikle implant işlemi tercih edilir. Hafif dereceli kırıklarda lamina kaplama tekniği ile tedavi gerçekleştirilir. Daha kısa süreli bir tedavi tekniği olduğu için diş dokusunun varlığı hesaplanarak bu işlem uygulanır.

Arka Kırık Diş Tedavisi

Arka diş kırıkları genlikle köprü ve dolgu işlemi ile tedavi edilir. Dişin az bir bölümünde meydana gelen kırıklarda dolgu uygulaması tercih edilir. Dolgu malzemesi kaliteli olduğu sürece uzun yıllar sağlıklı bir kullanım sağlar. Arka dişler çiğneme fonksiyonu için kullanılan dişlerdir. Bu nedenle çiğneme işleminin en sağlıklı şekilde gerçekleştirileceği malzeme kullanılır.

Tedavide Hangi Yöntemler Kullanılır?

Lamina uygulamaları, diş dolgusu ve implant olmak üzere 3 farklı tedavi şekli mevcuttur. Hastanın yaşı, bütçesi, kırık derecesi ve kalan diş bölümünün sağlığı dikkate alınır. Kalan dişler kurtulabilecek vaziyetteyse bu duruma göre bir işlem uygulanmalıdır. Doktorun tecrübesi ve el becerisi de dikkate alınır. İmplant gibi cerrahi tedaviler mutlaka çene cerrahı tarafından uygulanmalıdır.

Diş Kırılmasında Neler Yapılması Gerekir?

Diş kırıkları sadece kırılan bölümü değil bütün ağız içini etkileyebilecek durumlar oluşturur. Bu nedenle hemen müdahale edilmesi gerekir. Ayrıca dişin dış bölümünün kırılmasında genellikle insanlar ciddiye almaz. Ancak zaman içerisinde müdahale edilmeyen dişler tamamen kaybedilme riskine girer. Bu nedenle ne derece kırık meydana gelirse gelinsin hemen uzman hekime gidilmelidir.

Yerinden Oynayan Dişlere Tedavi Uygulanıyor Mu?

Kırılma olayı dişin kökündeki dokularda meydana gelebilir. Böyle durumlarda dişte oynama meydana gelir. Tedavi uygulanmadan önce ne kadar oynadığı tespit edilmelidir. Oynamanın nedeni kemikten oluşabilir. Böyle durumlarda dokular değerlendirilir. Yan tarafa doğru hareket eden dişlerde tedavi yönü belirlenir. Çocuklarda dişlerin yerinden oynaması durumu çok sık yaşanır. Böyle durumlarda mutlaka hemen doktora gidilmeli ve çocuğun bu diş ile oynaması mümkün olduğu kadar engellenmelidir.

Kırık Dişlerde Nelere Dikkat Etmek Gerekir?

Dişlerimiz yapısı itibari ile çok sağlam ve kolay kolay kırılmayan yapılardır. Beslenme alışkanlığı ve diş bakımları sayesinde ömür boyu kırılmadan kullanılabilir. Ancak ne kadar dikkat edersek edelim bazı durumlarda kırılmasına engel olamayız. Dişlerde kırık meydana geldiği zaman dikkat edilmesi gereken hususlar;

Kırık Diş Tedavisinde Nelere Dikkat Etmek Gerekir?

• Kırılma olayından en geç 30 dakika içerisinde hemen doktora başvurulmalıdır.
  • Kırılan ve ağız içerisine düşen parça pamuk ile alınmalıdır.
  • Kırılan alan ile elinizle oynamaktan uzak durmalısınız.
  • Kırılma olayının nasıl gerçekleştiğini doktorunuza danışmalısınız.

Kırık dişlerde dikkatli olunmadığı takdirde diş kaybı gibi ciddi sorunlar meydana gelebilir. Kırık oluşumu fark edildiğinde kesinlikle dişe dokunulmamalıdır. Diş hareket ettirilmemeye çalışılmamalıdır. Kırık meydana geldiğinde ağrı ve acı hissi oluşması ile ilaç alınmamalıdır. Medikal tedavi kesinlikle doktor tarafından uygulanmalıdır. Kırık diş tedavisi doktor tarafından uygulanmalıdır. Bu nedenle dişlerinizi kaybetmemek için dokunmamalısınız.

Kırık Ön Diş Tedavi Fiyatları 2022

Diş tedavi durumunda mulaka uzman doktorunuzdan bilgi almayı unutmayın. Yapılacak  işlemlere göre de diş tedavi fiyaları için değişiklik göstermektedir. Bu akımdan dolayı fiyatlar yapılacak işlemlere göre belirlenmekedir.

Kırık Diş tedavisi Hakkında Sık Sorulan Sorular

Her yaştan insanın başına gelebilecek kırık diş hakkında merak edilenleri sizler için cevapladır.

Dişler Neden Kırılır?

Diş kırılmasının nedenleri kişiden kişiye göre değişiklik gösterir. En sık karşılaşılan diş kırılmalarının nedenleri ise, dişlere yeterli bakımın ve temizliğin yapılmaması, sert ve kabuklu yiyeceklerinin ısırılması, trafik kazası gibi ani travma ve darbelilerin yaşanması, beslenme düzenine dikkat edilmemesi ve diş minesini güçlendiren minerallerden yoksun besinler tüketilmesidir. Bu nedenlerden dolayı dişlerin yapısı zayıflar ve kırılganlığı artar.

Dişlerimiz mineral ve kalsiyum deposudur. Bu nedenle yapısı genellikle dayanıklıdır. Özellikle anne sütü almış ve doğru beslenmiş kişilerin dişleri kolay kolay kırılmaz. Ancak dış etkilere bağlı olarak bu sorun meydana gelebilir.

Kırık Diş Ağrısı Nasıl Geçer?

Kırık derecesinin fazla olması ve dişin sinir bölümünün hasar alması ciddi diş ağrısına neden olabilen bir urumdur. Kişinin ağrı eşiği yüksek olsa da kırık dişin ağrısı ciddi derecelere ulaşabilir. Diş ağrısının tamamen ve kısmen geçirilmesi için uygulanabilecek bazı adımlar vardır. Diş kırılması olduğunda doktora gidene kadar ağrı ile baş etmek için uygulanacak bazı müdahaleler vardır. Yanak üzerine buz uygulamasının yapılması, tuzlu su ile gargara yapmak ve dişe dokunmamak ağrının tolere edilmesine yardımcı olabilir.

Sıraladığımız bu uygulamalar diş hekimine gidene kadar sizlere zaman kazandırabilir. Medikal tedavi uzman hekim tarafından yapılmalıdır. Doktor kırığı değerlendirir ve hastanın panoramik röntgenini çekerek kırık derecesine bakar. Ağrının tamamen geçirilmesi için mutlaka doktor müdahalesi gerekir. Özellikle ileri derecede meydana gelen kırıklar için vakit kaybetmeden doktora gidilmelidir.

Kırık Dişe Dolgu Yapılır Mı?

Kırık derecesi çok fazla değilse ve dişin küçük bir bölümü kaybedilmiş ise dolgu uygulaması ile kırık diş tedavisi uygulanabilir. Kırık dişin köküne kadar gidiyorsa dolgu uygulaması beklenen tedavi düzeyini sağlamaz. Diş kaybının yaşandığı durumlarda farklı tedaviler uygulanmalıdır. Dişin iç ve dış tabakasında meydana gelen hasar değerlendirilir. Hasarın derecesine göre dolgu miktarı belirlenir.

Hazırlanan dolgu malzemesi kırılan dişin yüzeyi temizlenmeden sürülmemelidir. Aksi halde dişe kaynaması beklenmez. Zaman içerisinde düşebilir. Dolgu uygulaması uzun yıllar kullanılması planlanan tedavi teknikleridir. Dolgu işlemi tecrübe gerektiren bir tedavi tekniğidir.

Diş kökü sağlam ise ve dişin içyapısında herhangi bir çürük yok ise dolgu uygulaması ile tedavi edilebilir. Kırık kök kısmına indiyse çok ağrı yapar. Kişinin iş ve sosyal hayatını olumsuz etkiler. Özellikle gece saatlerinde çok ağrı yapar. Hafif dereceli kırıklarda dişte hassasiyet meydana gelir. Bu hassasiyet yeme ve içme fonksiyonlarında kişiyi rahatsız eder. Bu nedenle dolgu işlemi gibi basit ve kısa süreli tedavilerle bu durum yok edilebilir.

Kar amacı gücen ve para kazanmak isteyen kurumlar dolgu işlemi ile giderilebilecek kırıkları lamina kaplama gibi yüksek miktarlara sahip olan tedavi tekniklerini önerebilirler. Bu nedenle hekim seçiminde çok dikkatli olmalısınız.  Dolgu adım adım uygulandığı sürece kaplama tedavisi kadar etkilidir. Kırık sinirlere inmediği zaman kanal tedavisine gerek kalmaz.

Kırık Diş Çekimi Zor Mu?

Diş çekimi nedeni ile insanlarda dişçi fobisi ortaya çıkabilir. Teknolojinin gelişmesi diş çekiminin çok konforlu ve rahat bir hale gelmesini sağlamıştır. Kırık ve çürük diş çekimi günümüzde zor bir işlem değildir. Uygulanan lokal anestezi ilaçları yardımı ile hasta herhangi bir acı hissetmeden diş çekimi gerçekleştirilebilir. Kırılan dişin çekilmesi hiçbir aman öncelik değildir. Uzman hekimler öncelikle dişi kurtarmaya özen gösterirler. En konforlu ve sağlıklı diş kişinin kendi dişidir. Bu nedenle dişin kurtarılması önceliktir. Ancak kırık kök kısmına kadar inmiş ve diş sinirlerine de büyük zarar vermişse çekim kaçınılmaz bir tedavidir.

Kırık Diş Ağrısına Ne İyi Gelir?

Kırık diş ağrısı kırığın büyüklüğüne göre değişiklik gösterir. Sinirlerin hasar görmesi durumunda çok şiddetli ağrılar meydana gelebilir. Bu ağrılar ile baş etmek için hemen uzman hekime gidilmelidir. Evde kendi başınıza kullanacağınız ilaçlar farklı tepkilerin meydana gelmesine neden olabilir. Bu nedenle diş kırılması ve ağrı oluşması durumlarında kırık diş tedavisi için hemen diş hekimine başvurulmalıdır.

Kırık Diş ve Kök Diş Çekimi Zor Mu?

Diş tedavileri hastaların ağzını uzun süre açık tutmasını gerektiren ve yumuşak dokuya direkt müdahale gerektiren bir tedavi yöntemidir. Bu nedenle hastaların konforu genellikle azdır. Ancak geliştirilen anestezik spreyler ve ilaçlar bu durumlar ile daha kolay bahşedilmesine yardımcı olur. Kırık diş ve kök çekimi korkulacak kadar zor bir durum değildir. Özellikle cerrah tarafından uygulanan çekimler çok kısa sürede maksimum konforda gerçekleştirilir. Bu nedenle diş çekimi için alanında uzman ve kendini geliştirmiş çene cerrahlarını tercih etmenizi tavsiye ediyoruz.

Yerinde Oynayan Dişlere Tedavi Uygulanıyor Mu?

Dişlerin yerinden oynaması sosyal hayattan kişilerin uzak durmasına ve sürekli ağrı çekmesine neden olabilir. Bu nedenle uzman hekimler tarafından bu dişlere müdahale edilir. Oynama derecesine göre diş ağız içerisine düşerek yanlışlıkla yutulabilir. Bu nedenle dişin oynadığı tespit edilen kişinin hemen bir uzaman giderek bu duruma müdahale ettirmesi gereklidir.

Diş Kırıklarında Nasıl Bir Tedavi Yolu İzlenmelidir?

Diş kırıklarında dişe dokunmadan hemen doktora gidilmelidir. Doktor tarafından ilk önce fiziksel bir muayene uygulanır. Bu muayenede dişin ne kadar bir bölümünün kaybedildiği değerlendirilir. Daha sonra dişin sinir tabakasında ir sorun olup olmadığı kontrol edilir. Diş kaybının riskini değerlendirmek için panoramik röntgen çekilir. Diş kökünün bu kırıktan etkilenip etkilenmediğini değerlendirmek için röntgen sonuçları önemlidir. Dişin korunması ve ömür boyu kullanılması için kök kısmında bir sorun olup olmadığından emin olunmalıdır. Kök incelenmediği takdirde görüntü bozuklukları giderilebilirken ağrı oluşumu tam olarak yok edilemeyebilir.

Kırılan Parça Protez Yapıştırıcı İle Yapıştırılabilir Mi?

Farklı nedenlerden dolayın kırılan dişlerin yapıştırıcı ile yapıştırılması doğru değildir. Kırık dişler dolgu malzemesi, lamina kaplama ve gerektiğinde implant ile tedavi edilmelidir. Kırılan parçanın tekrar diş üzerine yapıştırılması sağlıklı bir işlem değildir. Kısa bir süre sonunda tekrar kırık durumu yaşanabilir. Bu nedenle kırık diş hekim tarafından en sağlıklı ve kalıcı bir şekilde uygulanmalıdır.